11 ნოე, 2025
2025 წლის აგვისტოში ინდოეთის მთავრობამ გადამწყვეტი ნაბიჯი გადადგა და სრულად აკრძალა ქვეყნის მასშტაბით ყველა სახის აზარტული თამაში. ახალი კანონი — „ონლაინ თამაშების ხელშეწყობისა და რეგულირების აქტი, 2025“ — თამაშებს ორ ძირითად კატეგორიად ყოფს:
კანონი ძალაში 2025 წლის 1 ოქტომბერს შევიდა და მოიცავს როგორც ონლაინ, ისე ოფლაინ პლატფორმებს - მათ შორის კაზინოებს, სპორტულ ფსონებს, პოკერს, ბინგოს და სხვა შემთხვევითობის პრინციპზე დაფუძნებულ თამაშებს.
ეს გადაწყვეტილება ინდოეთის სწრაფად მზარდი სათამაშო ინდუსტრიის გარდამტეხ ეტაპად იქცა. ბოლო წლებში ინდუსტრია მნიშვნელოვნად განვითარდა — სმარტფონების ფართო გავრცელებამ და ინტერნეტის ხელმისაწვდომობის ზრდამ ონლაინ აზარტული თამაშები მოსახლეობის ფართო წრისთვის უფრო მარტივად ხელმისაწვდომი გახადა. ინდოეთი აზია-წყნარი ოკეანის რეგიონში ერთ-ერთ ყველაზე სწრაფად მზარდ ბაზრად ითვლებოდა: 2030 წლისთვის ბაზრის შემოსავლის პროგნოზი 10.78 მილიარდ დოლარს აღწევდა, მაშინ როცა 2023 წელს ეს მაჩვენებელი 4.43 მილიარდი იყო. 2018 წლიდან წლიური საშუალო ზრდა 13.7%-ს შეადგენდა. ყველაზე დიდი და სწრაფად მზარდი სეგმენტი სპორტული ფსონები იყო — 2024 წელს ამ სექტორმა ბაზრის 57.4% დაიკავა.
თუმცა ახალი რეგულაციების თანახმად, ნებისმიერი ფიზიკური ან იურიდიული პირი, რომელიც აზარტულ საქმიანობაში მონაწილეობს ან ხელს უწყობს მას, დაისჯება მკაცრად — დიდი ჯარიმებითა და თავისუფლების აღკვეთით.
მიუხედავად იმისა, რომ ინდოეთის მთავრობამ აკრძალვა ოფიციალურად სოციალური და ეკონომიკური რისკების შემცირებით გაამართლა, მრავალი ექსპერტის შეფასებით, ეს გადაწყვეტილება უფრო ემოციური და რეაქციული იყო, ვიდრე გააზრებული და ხელისუფლებამ მიზეზად დაასახელა მოქალაქეებში — განსაკუთრებით ახალგაზრდებში — თაღლითობის, დამოკიდებულებისა და ფინანსური დანაშაულების შემთხვევების ზრდა. თუმცა სპეციალისტების შეფასებით, აღნიშნული პრობლემები ძირითადად სუსტი სამართლებრივი ჩარჩოსა და სათანადო რეგულაციების არარსებობამ გამოიწვია.
სათანადო რეგულაციებისა და თანამედროვე ზედამხედველობის მექანიზმების დანერგვის ნაცვლად, ხელისუფლებამ აირჩია ყველაზე მკაცრი გზა — სრული აკრძალვა. ეს ნაბიჯი ფართოდ გააკრიტიკეს როგორც გადაჭარბებული და ეკონომიკურად საზიანო გადაწყვეტილება.
ინდუსტრიის რეაქცია მყისიერი და მასშტაბური აღმოჩნდა. ადგილობრივი კომპანიები შეეცადნენ საქმიანობა ბიზნესმოდელის შეცვლით შეენარჩუნებინათ — არამონეტარულ ან მხოლოდ გასართობ ფორმატებზე გადასვლით. ამავე დროს, მსხვილმა საერთაშორისო ოპერატორებმა, მათ შორის Betway, Bet365, Parimatch და Flutter Entertainment PLC, ინდოეთის ბაზარი სრულად დატოვეს. იმის გათვალისწინებით, რომ ეს ბრენდები გლობალური მასშტაბის წამყვანი მოთამაშეები არიან, ინდოეთის მკაცრმა რეგულაციამ უარყოფითი ეკონომიკური გავლენა საერთაშორისო დონეზეც მოახდინა.
მოკლე დროში აკრძალვის შედეგები ქვეყნის შიგნითაც აშკარად გამოიკვეთა. ინტერნეტში გავრცელებული ინფორმაციით, უკვე 6,500-ზე მეტი სამუშაო ადგილი გაუქმდა, ხოლო შეფასებების მიხედვით, საერთო დანაკარგი შესაძლოა 200,000-მდე დასაქმებულს შეეხოს — მათ შორის როგორც ინდუსტრიაში უშუალოდ მომუშავე პირებს, ისე მასთან დაკავშირებული სექტორების წარმომადგენლებს. დაახლოებით 450 მილიონი მოთამაშე კი იძულებული გახდა არალეგალურ, მიწისქვეშა პლატფორმებზე გადასულიყო. შედეგად, მთავრობამ არა მხოლოდ საგადასახადო შემოსავლები დაკარგა, არამედ მომხმარებლებიც უფრო მაღალი რისკის წინაშე აღმოჩნდნენ — მათ ჩამოერთვათ წვდომა კანონიერ და პასუხისმგებლიან სათამაშო პლატფორმებზე, რომელთა გაძლიერებასაც ხელისუფლება თითქოს სწორედ მათი დაცვის მიზნით აპირებდა.
საქართველოს პერსპექტივიდან შეფასებისას აღსანიშნავია, რომ ჩვენი ქვეყანა რეგიონში ერთ-ერთ ლიდერად რჩება ონლაინ აზარტული თამაშების სფეროში. საქართველოში დაახლოებით 20,000 ინდოელი მიგრანტი ცხოვრობს (ძირითადად სტუდენტები და მომსახურების სფეროს თანამშრომლები), და მათი რიცხვი იზრდება. მომავალში მოსალოდნელია, რომ მათმა გარკვეულმა ნაწილმა ქართულ ონლაინ სათამაშო პლატფორმებსაც მიმართოს — განსაკუთრებით იმ ფონზე, როცა უცხო ქვეყნის მოქალაქეებისთვის აზარტულ თამაშებში მონაწილეობა 18 წლიდან ნებადართულია. ამ ტენდენციამ შეიძლება მცირე, მაგრამ შესამჩნევად დადებითი გავლენა მოახდინოს ადგილობრივ ბაზარზე. თუმცა, საერთო სურათის მხრივ, მისი მასშტაბი სავარაუდოდ მაინც შეზღუდული დარჩება.
მიუხედავად ამისა, ინდოეთის მაგალითი ნათლად აჩვენებს, თუ როგორ შეიძლება ერთი ქვეყნის მკაცრმა რეგულაციამ გავლენა მოახდინოს სხვა სახელმწიფოების ბაზრებზე — თუნდაც ირიბად და შედარებით მცირე მასშტაბით.
#India #GamblingBan #OnlineGaming #Regulation #MarketImpact #iGaming